tisdag 24 augusti 2010

Accessibility in rural areas - the role of public transport



Första workshoppen för denna vecka handlade om tillgängligheten till kollektivtrafik i mindre tätbefolkade delar. Föreläsare var landsmännen Ulrika Bokeberg, Carl-Johan Sjöberg och holländaren Peter Pels.


Det visade sig tydligt under föreläsningen hur problematiken skiljer sig mellan länderna Sverige och Holland samtidigt som många likheter också kom fram. Den största skillnaden skulle jag nog vilja säga är tolkningen av begreppet glesbefolkat och det medför ju en viss problematik eftersom ämnet faktiskt grundar sig på det begreppet.


Nåväl, nu ska vi inte fastna på definitioner. I båda länderna är den största utmaningen hur man ska kunna erbjuda kollektivtrafik till de människor som bor där det är glesbefolkat. I Flevoland hade de löst det på ett bra sätt: i dessa områden finns ett on demand system som kompletterar bussnätet. Man blir alltså upphämtad vid sin dörr och skjutsad till närmaste busshållsplats. Till många byar i norra Sverige går det inte ens bussar...


Representanterna från Sverige hade ingen lösning på problemet och bad oss deltagare att brainstorma och försöka ge förslag på hur man ska lösa det. Som jag ser det så måste man göra kollektivtrafiken attraktivare så att fler människor börja nyttja den och såldes blir den mer lönsam, även i områden där det bor lite människor. Här kommer några tankar om hur man kan göra kollektivtrafiken mer populär och attraktiv:


- Erbjuder trådlöst internet på alla bussar så att det är möjligt att sitta och jobba eller plugga på bussen. Kanske kan det till och med vara möjligt i förlängningen att företag kan erbjuda sina anställda att inkludera buss/tågresan i arbetstiden om de arbetar på bussen.


- Upprättar ett internetbokningssystem för bussar så kan chauffören veta i förväg vilka hållplatser det kommer att finnas folk på, då slipper bussen köra tom till ställen där det ändå inte kommer att kliva på någon.


- Mindre men fler bussar.


Idag (tisdag) var jag på ett studiebesök på landsbygden där de hade börjat erbjuda kollektivtrafik för invånarna och av föreläsaren att döma hade det blivit en lyckad investering.


Oj, vilket långt inlägg.

Tack!

-Ida Anderzon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar