tisdag 31 augusti 2010

Workshop: Limits of mobility

Hej!

Torsdagens workshop handlade som titeln skvalrar om; begränsningarna av mobilitet. Mannen som ni ser nedan på bilden heter Frederik Depoortere, Bruxelles-Capitale. Han jobbar helt enkelt med cykeltrafiken i staden och har varit den drivande kraften bakom den cykelanpassning som staden har genomgått den senaste tiden.

Han presenterade intressant statistik om staden jämfört med andra städer samt lite andra ting. Det som fångade min uppmärksamhet var att förut, (han gav inget exakt år, men jag tror vi pratar 1950-60-tal) så tog det 10 minuter att ta sig från staden till landsbygden. Hur länge tror ni det tar idag? 90 MINUTER!

De cykelvänliga förändringar som han pratade om var alla lösningar som var kostnadseffektiva, som han själv uttryckte det: "vi har mest använt färg". Då syftade han på skapandet och synliggörandet av cykelfiler och dylikt. De har även haft flertalet kampanjer för att öka cykelanvändandet.

Cykelanvändandet någonting som jag tror att norra Sverige verkligen skulle kunna utveckla och kanske bli bäst i Sverige på!
Några faktorer som jag tror är viktiga:

- säkerheten (egna cykelfält)
- information (mer om det nedan)
- hälsa
- ekonomi
- miljö

En idé som jag har gällande information är att man borde sätta upp fler och bättre skyltar så att man hittar de cykelleder som faktiskt finns. Varför inte dra igång en kampanj angående det? Anledningen till att jag inte cyklar så mycket när jag befinner inom stadens murar är att jag faktiskt inte vet hur jag tar mig via cykelleden till det mål jag har. Kanske skulle det vara en bra idé att ha guidade turer hur man hittar i staden med cykel? I Umeå finns det flera pumpstationer runt om i stan så att man kan pumpa sina däck, det är också en smart lösning för att öka användandet.

Med de priser som vi har på bensin och diesel så tjänar man faktiskt på att cykla och dessutom är det bra för hälsan! Argumenten är många till varför man borde strunta i bilen de korta sträckorna.

En annan deltagare från Norge berättade att på hans jobb har de en tävling om vem som cyklar längst per år ( till och från jobbet), det är väl en utmärkt idé för alla företag! Kanske sjunker till och med kostnaderna för friskvårdsbidrag?

Detta inlägg blev aningens långt inser jag nu, men jag tycker att detta ämne är så oerhört intressant. Skulle nog kunna skriva minst lika mycket. Men om det är någon som vill prata cyklar med mig så är det bara att höra av sig!

Tack!
- Ida Anderzon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar