tisdag 24 augusti 2010

Marcel Rommerts




Hej!




Igår fick vi äran till att höra Mr. Rommerts prata om hur EU kommissionen tänker och vad de gör när det handlar om trafik. Det var oerhört intressent och det tror jag är mycket tack vare den karismatiske talaren.


9 av 10 européer vill ha bättre kollektivtrafik i sin region och det är just inom den sektorn som det finns störst missnöje. Det är någonting som jag verkligen tycker är viktigt att poängtera, att det finns massor att göra i Sverige trots att vi ändå har en relativt fungerande kollektivtrafik.


En tanke som väcktes hos mig under föreläsningen var sambandet mellan många faktorer, det går inte att enbart isolera transport och kollektivtrafik. Jag är övertygad om att man måste börja vidga perspektivet och också integrera ämnen såsom miljö, energi och hälsa! Det är ju positivt om man kan göra saker och ting smidigare och effektivare - man sparar pengar samtidigt som fler blir nöjda. Ska fundera vidare på denna tanke under veckan så återkommer jag kanske med en mer utförlig plan eller exempel på hur detta skulle kunna appliceras i verkligheten.


Tack!

-Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar