måndag 23 augusti 2010

Tåg och sådant

Hej!

Efter att välkomsttalen hade slutat så började the keyspeakers direkt, vilket jag tycker var mycket bra. Först ut var Prof. Dr. (vilken titel!) Ulrich Weidman och han pratade om kollektivtrafiken i Schweiz. Det var intressant att få höra hur det fungerar i andra länder än Sverige. Det viktigaste tycker jag är att lyfta fram lite gammal hederlig statistik:

Schweiz
Yta: 40 000 km2
Befolkningsmängd: 7.7 miljoner
2/3 av landet består av berg
Tåglinjernas sammanlagda längd: 5000 km
Vägarnas längd: 72 000 km

Samme man berättade att 3.7 miljoner människor per år använder tågnätverket vilket jag tycker är imponerande. Något att verkligen fundera över...

Det verkar inte som om blogger.com verkar vilja publicera min bild på Prof. Dr. Ulrich Weidam, jag får helt enkelt försöka igen imorgon. Detta inlägg blev varken kort eller med någon bild, jag beklagar. Däremot så måste jag stiga upp 06:30 imorgon för att ta ett morgondopp med mina nyfunna svenska och norska vänner, därför kallar sängen.

God natt!
- Ida Anderzon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar